שיטה נהדרת ללמד רכיבה בלי גלגלי עזר

אין מספיק סופרלטיבים כדי לתאר את הרגע שבו הילד מצליח להמריא ולבצע רכיבה בלי גלגלי עזר. רגע מכונן, מרגש, מפוצץ באושר וממלא בגאווה. את הילד כמובן. וגם את ההורה. הנה שיטה שהשתכללה והפכה לממש טובה. כולל 5 שלבי הברזל שאם עוקבים אחריהם, זה קורה…

הקדמה חשובה
קודם כל חייבים לוודא שהילד רוצה וגם מוכן. זה תמיד הרגע היותר נכון ללימוד משהו. אחרת, זה לא ילך. הם בדרך כלל מאוד רוצים. אבל חשוב לוודא שביום הנבחר הוא ב”מוד” הנכון, וכדאי גם להכין אותו כמה ימים לפני.
והכי חשוב – פיזית לראות שהילד עם אופניים מתאימים ושהוא מגיע לרצפה. לא בקצות האצבעות. לא בקושי מגיע. ממש מגיע. זה יכול לעשות את ההבדל בין תסכול להצלחה.

כמה הכנות מקדימות:
1. מוט דחיפה – לא צריך. אפילו מפריע. הסיבה: הילד צריך להרגיש שאתה קרוב אליו פיזית. ממש לצידו.
2. כיוון כיסא – להוריד לרמה שבה הילד נוגע לפחות בשלושת רבעי כף הרגל ברצפה.
3. מיקום – חשוב מאוד. לא שביל ישר. לא פארק. לא בירידה. עדיף לבחור מגרש משחקים (של כדורגל או כדורסל) ועדיף בשעת בוקר או צהרים כשהוא פנוי. זה יאפשר לילד, וזה העניין, לבצע סיבובים רחבים ולהמשיך לרכב בסיבוב בלי הפרעה.
4. בטיחות – לוודא שמורכבים מגני מרפקים וברכיים. תמיד נופלים בהתחלה. וכמובן מי שלא מספיק בטוח שיכול ללמד, אפשר גם להיעזר במומחה ולהזמין שיעור פרטי. ההמלצה לשיטה למטה היא בגדר המלצה בלבד והאחריות היא כמובן של ההורה בלבד.

הנה חמשת השלבים ללימוד רכיבה בלי גלגלי עזר

שלב 1 – הסבר מילולי
חשוב להסביר לילד בשיחה קצרה לפני שמתחילים: שיווי משקל מתחיל מהראש ואח”כ לרגליים. לכן מבט כל הזמן קדימה – כל הזמן קדימה. ובנוסף, להסביר שברגע שמרגיש שמאבד שיווי משקל, להוריד מיד רגליים על הקרקע, להתייצב ולעצור.

שלב 2 – לומדים איזון עם פדלים
הורה נעמד מול הילד שעל האופניים. ילד שם יד על הברקס. ומעביר משקל מצד לצד. מצד לצד. ככה 10 דקות. שירגיש את הברקס.
ושירגיש את מעבר המשקל מצד לצד.

שלב 3 – לומדים איזון בלי פדלים
לפרק פדלים. הילד על האופניים ומבצע צעידת הליכה קדימה עם האופנים בשתי הרגליים. אפשר גם רגל אחרי רגל. גב ישר מבט כל הזמן קדימה. מדי פעם שייתן פוש חזק יותר באחד הרגליים וירגיש את האיזון. מגרש שלם הלוך וחזור. 10 דקות. להחזיר פדלים ולתרגל שוב – עם פדלים.

שלב 4 – רגל אחת על הפדל שלמטה. רגל שנייה דוחפת 
רגל על פדל למטה (מי שימני אז רגל על פדל שמאל) והרגל השנייה, החזקה, רק דוחפת. ונסיעות קצרות של איזון.

שלב 5 – רגל שנייה מצטרפת ומתחילים לפדל
כשרואים שהדחיפה של הילד עם הרגל מספיק חזקה עד כדי איזון – אפשר לתת לו לצרף את הרגל השנייה ולהתחיל לדווש לבד. נותנים גם פוש טוב, נמצאים מאחור בריצה כל הזמן, ומזכירים לו תוך כדי: לסובב חזק. כל הזמן לסובב. ראש קדימה ראש. כל הזמן לסובב. ונותנים לו לרכב במעגלים.

תרגול חשוב לפני שמתחילים ממש ברכיבה, תרגול עצירות:
עצירה רגילה – יד על מעצור היד, לאט לאט לוחצים עד להאטה והסבר לילד שכאשר מרגיש שמתחיל לאבד איזון – להוריד שתי רגליים על הקרקע.
עצירת חירום – עם מעצור הרגל (לחיצה על הפדל לאחור). מאוד חשוב כבר בהתחלה ללמד. למקרה שחייבים לעצור מהר כי יש מכשול או מישהו התפרץ – לחיצה חזקה על הפדל לאחור וכאשר מתחילים לאבד שיווי משקל להוריד רגליים.

אין מספיק סופרלטיבים. רגע מרגש…
הכנה נכונה ופעולה מסודרת לפי השלבים – והילד תוך שעה מפדל נהדר.
והכי חשוב, מרגיש כמו מלך העולם.

Author: עופר צוקר

שלום, שמי עופר, איש חינוך מגבעתיים. האהבה לחינוך התחילה כבר לפני 30 שנה עת שימשתי כמפקד הפנימייה/ביה"ס של חיל החימוש. מאות השוחרים שהתחנכו התבגרו והצליחו, לימדו אותי שחינוך טוב ואהבה, הם המפתחות האדירים להצלחה של כל ילד. עולם החינוך תמיד ריתק אותי, ואחרי קריירה ארוכה בעולם העסקי, מצאתי את עצמי בשנתיים האחרונות שב לתחום, משלים MA בהתמחות לגיל הרך, ופונה ליזום פרויקטים בתחום החינוך. בין השאר ביצירת האתר שלפניכם.